Fennek verkenningsvoertuig

Licht Verkennings & Bewakingsvoertuig

De Fennek is een klein vier wiel aangedreven pantservoertuig. Al sinds 1992 werd vastgesteld door defensie dat de verouderde Ypr voertuigen vervangen moest worden door een nieuw voertuig. In 1994 werd door Duitsland en Nederland besloten om samen een voertuig te ontwikkelen, dit werd de Fennek. In Nederland zou Sp (Special Products) mee doen aan de Fennek en in Duitsland Kmw (Krauss Maffei Wegmann), de ontwikkeleing van het voertuig verliep erg moeizaam. Zoals in Europa de laatste jaren gebruikelijk is, werd door bezuinigingen het voertuig opgezadeld met grote vertragingen. Nadat ook Sp nog failliet ging, besloot Kmw om zelfstandig het voertuig te ontwikkelen.  Met de oprichting van Ddvs (Dutch Defense Vehicle Systems, werd een productielijn in Helmond opgezet. Op deze produvctielijn zijn sinds 2005 tot 2008 (?) alle 410 bestelde Fennek voertuigen afgeleverd voor de Koninklijk Landmacht (Kl)  Fennek’s worden in Nederland gebruikt voor meerdere doeleinden, maar is eigenlijk ontwikkeld voor bewakings en verkenningsdoeleinden. Wat de varianten in de Koninklijke landmacht zijn de Fennek Mrat, algemene doeleinden (ad), mortier (81mm), stinger weapon platform (swp), voorwaartse waarnemer (vwwrn, verkenning) en de tactical air control party (tacp). Het voertuig heeft een bemanning van drie personen en kan meerdere dagen onafhankelijk opereren. Het grote voordeel van de Fennek is de stille motor en het lage silhouet. Het grote nadeel is, dat als de motor gerepareerd moet worden, dit moeilijk gaat ivm alle isolatie. Wat het uiterlijk betreft is de Fennek te herkennen aan de grote ramen voorin het voertuig en de twee deuren aan de zijkanten. Het voertuig is zoals al gezegd zeer laag en stil. Dit maakt het voertuig dan ook ideaal om vanuit verdekte opstelling in vijandelijk gebied te opereren.  De voertuigen die in Afghanistan hebben gediend zijn uitgerust met lamellen voor de ramen. Ook Duitsland gebruikt de Fennek,  alleen in minder verschillende varianten dan in Nederland. Na de bezuinigingswoede van de afgelopen jaren zijn nog ongeveer 350 Fennek voertuigen beschikbaar.

 

Algemeen:

De Fennek is een licht bepantserd voertuig met een zeer geluidsarme motor. Er is ruimte voor drie man aan boord van het voertuig. Voor in de Fennek zit een groot raam, aan de zijkant een keliner raam met een grote deur aan beide zijden. De bepantsering van de Fennek is bestand tegen klein kaliber wapens. Boven op het voertuig is plaats voor een 12,7mm mitrailleur of een 40mm granaat werper. Voertuigen die in Afghanistan gediend hebben, zijn uitgerust met lamellen voor de voorruit en zij raampjes. De motor zit achterin de Fennek. Tijdens onderhoud of een storing is deze door alle isolatie zeer moeilijk te repareren. Aan de andere kant, je hoort de Fennek haast niet rijden. Het voertuig is niet zo lang en hoog, met een rkleine rechtopstaande neus. De ramen lopen enigszins schuin naar boven. Op het voertuig kan een “kop” liggen, dit is meestal de Baa, aan de achterkant, op het motor dek ligt bij de Mrat versie een tweetal Gill anti-tank wapens.

 

OMSCHRIJVING VAN DE VARIANTEN:

Mortier:

Deze variant heeft de munitie, het mortier 81mm en de onderdelen voor het mortier mee in het voertuig. Het mortier kan alleen buiten het voertuig gebruikt worden. Op het achterdek word de mortier L16a2 81mm meegevoerd. Aan boord zitten 3 militairen. De taak van de Fennek Mr is op compagnie’s niveau vuursteun te geven. Van de mortierdrager zijn ongeveer 50 voertuigen in dienst

 

Algemene dienst:

Ook is er een Algemene Dienst versie van de Fennek in gebruik bij de Koninklijke landmacht. De ad variant is uitgerust met waarnemingsmiddelen voor het verkennen van omgeving en beweging van de vijand. Het voertuig opereert meestal in paren of alleen voor een periode van vier a vijf dagen. Deze variant van de Fennek is uitgerust met het Afsis systeem, Afsis staat voor Advanced Fire Support Information System. Dit systeem is op de Fennek geplaatst en is uitschuifbaar. Het Afsis systeem is aan de linkerkant van de Fennek (op het voertuig) geplaatst. Als de mast is uitgeschoven kan de Fennek niet rijden.  In totaal zijn van het algemene dienst voertuig 78 stuks in gebruik bij de Koninklijke landmacht.

 

Swp:

Van de Swp versie van de Fennek zijn 18 stuks in dienst gekomen sinds 2010. Swp staat voor Stinger Weapon Platform, het voertuig is uitgerust met een lanceersysteem voor in totaal vier Fim-92a Stinger raketten. De Stinger raketten zitten in twee launchers. De Stinger kan ook van buiten het voertuig gebruikt worden. Ook deze Fennek variant heeft een bemanning van drie personen. De schutter stuurt door een druk op de knop het Sls systeem op een geïndentificeerd luchtdoel. Het luchtbeeld wordt weergegeven op een terminal in de Fennek, het Sls (Stinger Launching System) stuurt de raketlanceerinrichting dan automatisch op het doel en blijft het doel volgen. De commandant of schutter kunnen zelf beslissen of ze het doel aanvallen of niet. Als de bemanning beslist om het doel aan te vallen, kunnen maximaal 2 Stingers tegelijk geactiveerd worden en zeer snel achter elkaar afgevuurd worden.

 

Mrat:

De Medium Range Anti Tank versie van de Fennek is uitgerust met het Gill anti-tanksysteem. De Gill lig net als bij de mortierdrager achter op het voertuig. En is alleen inzetbaar buiten de Fennek. In het voertuig is plaats voor drie personen. Er waren 130 exemplaren van de Fennek Mrat in gebruik geweest bij de kl (Koninklijke landmacht), momenteel doen er nog ongeveer 65 dienst.

 

Vwwrn:

Het Fennek Vwwrn, Voorwaartse waarnemingsvoertuig van de Fennek familie is de verkenner en bewaker onder de Fennek’s. Het voertuig is uitgerust met een geavanceerd navigatie systeem , Gps-Ils, het al eerder genoemde Afsis systeem en meerdere radio’s en hardware om geschut van schepen en de artillerie te kunnen aanvragen en sturen. De Fennek heeft de “oude” Ypr 765 vervangen bij de voorwaartse waarnemingsgroepen. Het voertuig heeft boven op het voertuig een uitschuifbare mast met een Baa kop erop. De Baa kop is uitgerust met een sterke camera. Baa staat voor Beobachtungs und ÄufklarungsAustattung, het systeem ligt normaal onder pantser op het voertuig en kan maximaal 1.5m uitschuiven. Ook kan de Baa van buiten het voertuig ingezet worden, dan komt de Baa op een driepootstatief te staan. Vanaf 2007 zijn deze Fennek voerrtuigen in gevoerd bij de Voorwaartse waarnemers groepen. Elk peleton heeft acht Fennek voertuigen in gebruik. Ook zijn er nog 3 voertuigen van het type Tacp in gebruik bij dit peleton.

 

Tacp:

Helaas is er weinig bekend over de Fennek Tacp. Het voertuig is uitgerust met waarnemingsapparatuur en radio’s om contact te houden met de vliegtuigen. De Tac’ers (Tactical Air Controller) kan dan luchtsteun aanvragen voor de grondtroepen. Ze zijn alle 6 ingedeeld (3 per peleton) bij de artillerie eenheden.

 

Verkenningswagen:

In Duitsland zijn 2 varianten van de Fennek in gebruik, de eerste is de verkenningswagen. Deze verkenningsuitvoering van de Fennek is uitgerust met dezelfde Baa als de Nederlandse versie, maar de duitse variant heeft naast de Baa ook een Bosa (BodenSensorAustattung, bodem onderzoek sensor) aan boord. Het andere verschil is dat de duitsers de Aladin lichte Uav (Unmanned Aerial Vehicle) meenemen. De duitse versie heeft ook weer net als in Nederland drie man aan boord. Tevens de bewapening en inzet is ook hetzelfde.

Führung- ErkundungFahrzeug:

Deze variant rijd rond voor de genietroepen van het duitse leger. Het voertuig is in principe hetzelfde uitgerust als de verkenningsversie, maar wordt hoofdzakelijk ingezet om voor de genie uit, te zoeken naar waterovergangen en mijnenvelden.

 

 

HERKENNINGSKENMERKEN:

  1. De Fennek heeft een klein gedrongen silhouet, breed en laag.
  2. Aan de voorkant zit een breed gepantserd raam, met 2 kleinere ramen aan de zijkant.
  3. Bij de voertuigen die in Afghanistan hebben gediend, zijn “lamellen” aangebracht.
  4. Aan beide zijden van het voertuig zit een grote deur.
  5. De achterkant loopt schuin omlaag, bij bepaalde typen liggen wapens (Gill) achterop het motordek.
  6. Boven op het voertuig zit (niet bij alle) een grote rechthoekige kop, dit is de Baa.
  7. Het voertuig heeft 4 grote wielen.
  8. Aan de rechterkant van het voertuig staat meestal een 12,7mm mitrailleur of een 40mm granaatwerper.
TYPE: OMSCHRIJVING: AANTAL
Mrat Medium Range Anti-Tank 78
Ad Algemene Doeleinden 78
Mr Mortier drager 81mm 65
Swp Stinger weapon Platform 18
Vwrn Voorwaartse Waarnemer 16
Lvb Licht verkenning en bewakingsvoertuig 200
Tacp Tactical Air Control Party 6
Ad (Duitsland) Algemene dienst 178
Fü-/Erkdfzg pi Verkenningsvoertuig tbv de genie 24
(Duitsland) Joint Fire Support Team 20

Technische Gegevens:

LENGTE: 5.58m

BREEDTE 2.55m

HOOGTE: 2.29m (incl. bewapening)

GEWICHT: 10.310kg

BEMANNING: 3

BEWAPENING: 1x 12,7mm mitrailleur of een 40mm granaatwerper

MOTOR: Deutz 5,7l turbodiesel met 237pk

AANDRIJVING: 2x4 of 4x4

TANKINHOUD: 230l

SNELHEID: 115km/uur

BEREIK: 1.000km op de weg, in het terrein 460km

PANTSER: Keramisch