M109 howitzer
De M109 is al sinds 1960 in gebruik bij de Amerikaanse strijdkrachten en rijd in 2015(!) nog steeds rond. Het voertuig heeft de afgelopen jaren een groot aantal modernisatie programma’s doorlopen. Ook Nederland, Duitsland, Denemarken en België hebben de M109 in gebruik of in gebruik gehad. Het voertuig is uitgerust met een 155mm houwitzer. In Nederland en Duitsland is de M109 vervangen door de Pzh2000 en in België door de 105mm Tr lg1 Mk2. In de Us Army word momenteel de M109a6 Paladin gebruikt. Wat conflicten betreft heeft de M109 al het nodige meegemaakt. O.a in Vietnam door de amerikanen, Israel tegen Egypte in 1973 en natuurlijk de golfoorlog in 1991. Het voertuig werd ontwikkeld door United defense. Ongeveer 4.000 stuks van de M109 zijn geproduceerd en het voertuig werd door 28 landen gebruikt. Momenteel zijn de M109’s niet meer bij al deze landen in gebruik.
Foto hier boven een M109A3 Noorwegen (Hæren) op het raccordement bij Bergen.
Foto hier boven: Een M109A290, de Kz-88-40 in dit geval tijdens de Open Monumentendag op het artillerie Museum in T'Harde.
ALGEMEEN:
De M109 heeft een 360° draaibare toren, een 155mm houwitzer en een 12,7mm torendakmitrailleur. Het voertuig heeft een bemanning van 6 personen. Er zijn 7 loopwielen met aandrijftandwiel voor en het spanwiel achter. Er zijn geen toprollers en beschermplaten gemonteerd. Het motorcompartiment zit voor rechts met de chauffeur linksvoor. Aan de achterzijde van het voertuig zit de rest van de bemanning. In de toren zit de commandant rechts.
Aan boord van de M109 is ruimte voor 36 granaten 155mm en 500 patronen 12,7mm. In de Us army word de M109 bevoorraad door een M992 Faasv (Forward Armoured Ammunition Supply Vehicle), in Nederland was dit met een Daf Yhz 2300 “10 tonner”. De loop word tijdens transport vast gezet in een borgring voor op de neus.
UITERLIJK:
Wat het uiterlijk betreft kunnen we de M109 redelijk makkelijk herkennen.
Laten we bij de toren beginnen, deze is achter op het voertuig geplaatst en kan 360° draaien het elevatie bereik van de loop is +75° en -3°.
Aan de rechterkant van de toren is een 12,7mm mitrailleur geplaatst. Tevens is er een grote periscoop geplaatst op de toren. Daarnaast zitten in de toren 1x links en 1x rechts een luik en 2x achter in de toren. Onder en naast de loop zitten 3x een rem en vooruitbreng inrichting (de korte “buizen”).
We gaan verder met de romp. Aan de achterkant loopt het voertuig recht omhoog en heeft 2 grote deuren. De voorkant loopt schuin op met de chauffeur links voor en de motor rechts van hem/haar. Zoals al gezegd zijn er 7 loopwielen met het aandrijftandwiel voor en het spanwiel achter, er zijn geen toprollers. De uitlaat zit aan de rechterkant van het voertuig, tevens is er links en rechts achter een grondschop. Achter in de romp zit een grote deur voor het in en uitstappen en het aanvoeren van de munitie.
Bij de M109a6 Paladin zitten 2 grote kisten links en rechts achter aan de toren. Aggregraat(?).
Landen:
Enkele landen die de M109 hebben gebruikt of nog gebruiken zijn:
Nederland, België, Duitsland, Verenigde Staten, Israel, Ethiopië, Iran, Canada, Oostenrijk, Denemarken, Egypte, Griekenland, Italië, Jordanië, Pakistan, Zwitserland, Venezuela, Taiwan, Zuid-Korea, Koeweit, Marokko, Noorwegen, Peru, Portugal, Saoedi-Arabië, Tunesië, Verenigde Arabische Emiraten.
VARIANTEN:
M109 standaard voertuig met zeer korte loop.
M109a1 met een nieuwe langere loop. Maximum bereik is 18.100m.
M109a3 verbeterde versie van de M109a1. Tevens een nieuw kanon.
M109a4 is een verbeterde M109a1, M109a4 met verbeteringen aan o.a het nbc systeem.
M109a5 is een verbeterde M109a4
M109a6 Paladin is momenteel in gebruik bij de Us Army. Heeft een groot aantal verbeteringen . Waaronder een nieuwe toren, automatische vuur controle regelaar, verbeterd onderstel en verbeterde bepantsering.
M109L italiaanse uitvoering.
M109AL israelische M109.
M109L47 voor Zwitserland en de Verenigde Arabische Emiraten.
M992 Faasv Forward Armoured Ammunition Supply Vehicle. (zie tekst hieronder)
M109a290 Laatste uitvoering die Nederland heeft gebruikt, voertuigen zijn afgestoten
M109a3G duitse versie van de M109
M109a2BE belgische uitvoering van de M109. Niet meer in gebruik.
De nieuwste M109 howitzer telg is de M109A7 in gebruik bij de Us Army. Ipv 7 loopwielen heeft de M109A7 er 6.
Fdc is de Fire Detection Center, word gebruikt door Griekenland en Taiwan.
Foto hierboven: Een M109A6 Paladin tijdens Combined Resolve II op het station bij Parsberg.
Foto hier onder: Een M109A3DK in actie tijdens de Åben hede in 2014 bij Oksbøl
TECHNISCHE GEGEVENS: | |
---|---|
LENGTE: | 9.12M |
BREEDTE: | 3.15M |
HOOGTE: | 3.28M |
BEMANNING: | 6 |
BEWAPENING: | 1X 155MM HOUWITZER, 1X 12,7MM MITRAILLEUR |
MUNITIEVOORRAAD: | 36X 155MM, 500X 12.7MM |
SNELHEID: | 57KM/UUR |
BEREIK: | 350KM |
BRANDSTOFINHOUD: | 511L |
KLIMVERMOGEN: | 60% |
OVERSCHRIJDINGSVERMOGEN: | 40% |
VERTICAAL OBSTAKEL: | 0.53M |
DIEPWADEN: | 1.07M |
NBC SYSTEEM: | OPTIONEEL |
NACHTZICHTSYSTEEM: | OPTIONEEL |
BEPANTSERING TYPE: | ALUMINIUM |
GEWICHT: | 24.948KG |
MOTOR: | DETROIT DIESEL, 8V-71T TURBO 8 CILINDER DIESEL VAN 405PK |