Ypr-765 pantserrupsvoertuig

De Ypr-765 heeft jarenlang, samen met de Leopard 1 en 2 gevechtstank de ruggengraat gevormd van de koninklijke landmacht. Sinds 1979 zijn er in totaal ongeveer 2.800 stuks in gebruik geweest en zelfs in 2013 rijden er nog ongeveer 280 a 300 stuks rond. Natuurlijk zijn er varianten afgestoten, maar de Ypr-765 BDR (Battle Damage Repair) rijd nog rond. Het was de bedoeling dat de laatste Ypr-765 rond 2015 het toneel zou verlaten en wordt vervangen door de Artec Boxer. Maar zelfs in 2023 rijd nog steeds de Ypr-765 Bdr rond. Het voertuig is internationaal bekend als de Aifv, oftewel de Armoured Infantery Fighting Vehicle en wordt door een groot aantal landen over de wereld gebruikt. Wat het Ypr-765 voertuig zo aantrekkelijk maakt, is dat de voertuigen niet duur zijn, makkelijk in onderhoud, mobiel en vuurkracht heeft. Het grote nadeel is, dat de voertuigen niet meer op kunnen tegen de modernste wapensystemen. Tevens kan de Ypr-765 niet meer ge-update worden. Turkije en Zuid-Korea maken allebei een eigen versie van de Ypr-765/Aifv voertuigen, hierover later meer. 

YPR-765 PRI (PANTSER RUPS INFANTERIE) foto hierboven een Ypr-765 Pantser Rups Infanterie in Havelte West.
LENGTE 5.26M
BREEDTE 2.82M
HOOGTE 2.54M
(GEVECHTS) GEWICHT 13.700
BEMANNING 2+8
BEWAPENING 1X EEN 25MM KANON,1X EEN COAXIALE MITRAILLEUR 7,62MM
MUNITIEVOORRAAD 300X 25MM, 1.850X 7,62MM
SNELHEID 65KM/UUR
BEREIK 483KM
BRANDSTOFINHOUD 500L
NBC SYSTEEM NEE
KLIMVERMOGEN 60%
VERTICAAL OBSTAKEL 0.64M
OVERSCHRIJDINGSVERMOGEN 1.68M
DIEPWADEN AMFIBISCH
MOTOR 6 CYLINDER 2-TAKT DIESELMOTOR, DETROIT ENGINE DIVISION GMC 6-V-53-T MET 260PK

GESCHIEDENIS:

In het begin van de jaren ’70 was Nederland op zoek naar een opvolger voor de Yp-408 en Amx voertuigen. De belangrijkste reden hiervoor was,  dat de oudere voertuigen de Leopard tanks niet bij konden houden in het veld. Na lang zoeken kwam men terecht bij de fabrikant Fmc, Food Machinery Corporation. Eigenlijk is de Ypr-765 een verbeterde M113. Het voertuig heeft een aantal verbeteringen ondergaan.  Ook de amerikanen hadden aanvankelijk wel oren naar de Aifv, toen bleek dat de

M113 echt een slagveld taxi was ipv een gevechtsvoertuig. Vooral in Vietnam kwam deze tekortkoming flink tevoorschijn. Aangezien de amerikanen toch kozen voor de M2/3 Bradley, werd de Aifv aan de kant geschoven. Nederland, dat op zoek was naar een voertuig dat mee kon komen op het slagveld met de Leopard tanks, had wel oog voor het nieuwe pantsergevechtsvoertuig van Fmc. Eerst werd de M113, (enkele typen M113 waren al in gebruik bij de Landmacht, getest). Maar net als de amerikanen ook ontdekt hadden, was het niet mogelijk om de M113 als gevechtsvoertuig te gebruiken. Toen viel het oog op de Fmc Aifv, in Nederland bekend onder de naam Ypr-765. Na enkele testen, werd besloten om de Ypr-765 aan te schaffen.

Het aanschaffen van de Ypr-765 werd in 2 stappen gedaan, eerst werd een serie van 1.300 voertuigen gekocht. Rond 1990 had de landmacht al 2.140 voertuigen in dienst van de Ypr-765. In verschillende versies (zie verderop in het artikel). In de tijd dat de Ypr-765 werd ingezet in Afghanistan, kwam men er achter dat de bepantsering niet optimaal was tegen de veel gebruikte Russische Rpg’s, (Rocket Proppeled Grenade) en de alom bekende bermbommen. Om de voertuigen beter te beschermen tegen dit soort wapens werd besloten om de

Ypr-765 voertuigen uit te rusten met Era, (Explosive Reactive Armour). Door dit extra pantser werd het voertuig wel een slag zwaarder. En niet zo’n klein beetje ook, normaal woog een

Ypr- 765 rond de 12.500kg en met de Era bevestigd werd dit ongeveer 18.000kg.

YPR-765 PRCO (PANTSER RUPS COMMADO) foto rechts een Ypr-765 Pantser Rups Commando
LENGTE 5.26M
BREEDTE 2.82M
HOOGTE 2.20M
(GEVECHTS) GEWICHT 12.600KG
BEMANNING VERSCHILLEND
BEWAPENING 1X 12,7MM MITRAILLEUR
MUNITIEVOORRAAD
SNELHEID 65KM/UUR
BEREIK 483KM
BRANDSTOFINHOUD 500L
NBC SYSTEEM NEE
KLIMVERMOGEN 60%
VERTICAAL OBSTAKEL 0.64M
OVERSCHRIJDINGSVERMOGEN 1.68M
DIEPWADEN AMFIBISCH
MOTOR 6 CYLINDER 2-TAKT DIESELMOTOR, DETROIT ENGINE DIVISION GMC 6-V-53-T MET 260PK

UITERLIJK:

Wat het uiterlijk betreft is de Ypr-765 familie zeer herkenbaar. De Ypr-765 familie heeft een schuin oplopende neus, met op de neus een boeggolfkeerplaat bevestigd. Bovenop het voertuig, behalve bij de prat (Pantser Rups Anti-Tank) en pri (Pantser Rups Infanterie) is een cupola met een affuit voor een mitrailleur.

Aan de achterkant zit een grote klep met een kleinere deur erin verwerkt.

Links en rechts loopt de romp iets door. Wat de zijkanten betreft, deze zijn een beetje bol.

Voorin het voertuig zit de motor met de chauffeur aan de linkerkant. In het midden zit de commandant en de schutter. En achterin heb je vrachtruimte of ruimte voor personeel.

Bij de prat zit aan de linkerkant een munitierek voor 8 Tow raketten.

Voorop het voertuig zit links en rechts een draadschaar.

De rookbuslanceerders zijn rechts voor op de romp bevestigd en worden afgeschermd door een beugel.

Links en Rechts (2x), maar ook achter (1x) in de deur is ruimte voor een schietpoort.

In Afghanistan is extra bepantsering aangebracht op het voertuig. Deze Era (Explosive Reactive Armour) zijn een groot aantal blokken die op het voertuig zijn besvestigt. Era beschermt tegen holle lading, zoals afgevuurd door de Rpg (Rocket Proppeled Grenade).

Het voertuig is uitgerust met 5 loopwielen, met aandrijftandwiel voor en spanwiel achter. Er zijn geen torprollers.

VARIANTEN:

In Nederland zijn verschillende varianten van de Ypr 765 familie actief geweest. Sommige varianten zijn nu nog in gebruik en worden in principe pas compleet afgestoten in 2014 a 2015! De varianten van de landmacht hebben allemaal het zelfde onderstel. Nederland had:

  • YPR 765 PRI 25MM: Dit is de Pantser Rups Infanterie variant van de familie. Het voertuig is uitgerust met een 25mm snelvuurkanon. Het voertuig bied/bood plaats aan 3 bemanningsleden en 7 infanteristen.
  • YPR 765 PRI .50: Ook is er een infanterieversie met .50inch (12,7mm) mitrailleur in dienst geweest bij de kl. Dit voertuig heeft dezelfde bemanning aan boord als de Ypr 765 met 25mm kanon.
  • YPR 765 PRCO-B: De pantser rups commando (b) is het voertuig voor de peletonscommandant, het voertuig is uitgerust met een 25mm kanon. En heeft een bemanning van 3 personen plus 4 man staf.
  • Ypr-765 prco-C1: Ook dit is een pantser rups commando voertuig, maar dan voor de bataljonscommandant. Dit voertuig heeft een bemanning van 3 personen plus 6 man staf.
  • YPR 765 VERKENNING: Ook deze Ypr 765 heeft een 25mm kanon aan boord in een koepel. De voertuigen zijn vervangen door de Fennek. Het grote nadeel van de verkenningsversie, van de Ypr was, dat zodra de verkenner/schutter met z’n koepel ging draaien, de commandant het luik dicht moest doen.
  • YPR 765 PRCO C3: Dit is een pantser rups commando voertuig voor de genie. Het voertuig is uitgerust, net als de andere Prco’s met een 12,7mm (.50inch) mitrailleur.
  • YPR 765 PRCO C4: Het wordt een beetje eentonig, maar ook de c4 is weer een pantser rups commando voertuig. Ditmaal werd het voertuig gebruikt door de luchtdoelartillerie. De bemanning bestaat uit 3 personen en 6 man staf.
  • YPR 765 PRCO C5: De c5 is de commandopostversie voor de artilleriewaarnemer. Deze geeft de coördinaten door aan de batterij houwitzers.
  • YPR 765 PRMR: De Prmr is de mortier trekker van de familie. Dit Ypr voertuig is op zich heeft op zich hetzelfde uiterlijk als de Prco en vrachtversie, maar trekt een 120mm mortier aan z’n loop mee. Aan boord is munitie opgeslagen en de bemanning. Voor nabijbeveiliging is er een .50inch mitrailleur bevestigd.
  • YPR 765 PRAT: Voor het bestrijden van tanks is de Prat, Pantser Rups Anti-Tank uitgerust met 2 Tow lanceerbuizen in een eleveerbare toren. Tijdens het rijden wordt de toren ingeklapt op het voertuig. Men kan niet rijden met de Tow raketten in schietstand. De bemanning is in vredestijd 3 personen en in oorlogstijd 4. Aan boord is ruimte voor 8 Tow raketten. De Tow wordt door een draad geleid, hierdoor moet de schutter het vizier op het doel houden. Voor nabijbeveiliging is het voertuig uitgerust met een Mag 7,62mm mitrailleur. De voertuigen zijn niet meer actief in de landmacht en vervangen door de Fennek Mrat.
  • YPR 765 PRGWT: De Pantser rups gewondentransport is een onbewapende variant van de Ypr familie. Het voertuig heeft een bemanning van 2 personen en kan maximaal 4 liggende gewondenvervoeren. Of 2 liggende gewonden en 2 a 3 zittende gewonden. Het voertuig is uitgerust met een groot rood kruis. Deze Ypr765 is nog steeds in gebruik bij de landmacht.
  • YPR 765 PRGN: Deze Ypr heeft een paar grote imperials aan de romp bevestigd, voor het opslaan van bv landmijnen, prikkeldraad (concertina’s). Als bemanning zijn er 3 personen aan boord met een geniegroep van 5 man. Als hoofdbewapening heeft de Pantser Rups Genie een .50inch mitrailleur.
  • YPR 765 PRV: De vrachtuivoering van de Ypr heeft het zelfde uiterlijk als de Prco en de mortiertrekker variant, maar heeft als hoofdbewapening een 7,62mm Mag mitrailleur.
  • YPR 765 PRBDR: De Ypr 765 pantser rups battle damage repair is een beetje de anwb onder de Ypr’en. Deze ypr voertuigen kunnen noodreparaties in het veld uitvoeren.
  • YPR 765 LES UITVOERING: Deze Ypr heeft een cabine met extra besturing en rem. Het voertuig wordt gebruikt voor de rijopleiding.
  • YPR 765 PRMRAT: Deze Ypr variant is in gebruik geweest voor het middellange anti tank gevecht. De wapens kunnen/konden alleen buiten het voertuig gebruikt worden.
  • YPR 765 PRTACP: Deze Ypr 765 heb ik ook nog niet gezien. Dit voertuig werd gebruikt voor een Tactical Air Control Party (Tacp), om vliegtuigen naar hun doel te begeleiden.
  • YPR 765 KMAR: De Kmar (Koninklijke Marrechaussee) heeft verschillende Ypr voertuigen in gebruik. Sommige zijn uitgerust met een dozerblad, er zijn een paar met stormram en er is een versie voor het bestormen van vliegtuigen.
  • YPR 765 PRRDR: Helaas heb ik deze Ypr variant zelf nooit gezien. Maar deze Ypr 765 is uitgerust met een radar (slagveldbewakingsradar) ter hoogte van het vrachtluik.
  • YPR 806 PRB: De Ypr 806 is de bergingsvariant van de Ypr familie, dit voertuig is uitgerust met een sleepstang, voor het slepen van gestrande voertuigen en heeft boven op het voertuig een Hiab kraan bevestigd. Dit voertuig heeft nog het meest de uiterlijke kenmerken van de M113.
  1. De romp is hoog, en loop schuin af aan de voorkant.

  2. Aan de achterkant is een grote klep die naar beneden toe opent, in de klep zit een kleinere deur.

  1. Op de voorkant van het voertuig zit een boeggolfkeerplaat bevestigd.
  2. De zijkanten lijken een beetje bol.
  3. Aan de rechterkant, boven op het voertuig zit een verhoogde cupola.
  4. Het voertuig heeft 5 loopwielen, met het aandrijftandwiel voor en het spanwiel achter. Er zijn geen toprollers aanwezig.
  5. Links boven op de romp zit het luik voor de chauffeur.
  6. Op de cupola aan de rechterzijde van het voertuig is een afuit bevestigd, voor een 12,7mm, of 7,62mm mitrailleur.
  7. Recht voor op het voertuig is een balk bevestigd met 6 rookbuslanceerbuizen.
  8. Tegenwoordig is op de voorzijde van het voertuig, links en rechts, een draadschaar bevestigd.
  9. het voertuig heeft boven op de romp, aan de rechterzijde een toren geplaatst met een 25mm kanon.
  10. Links en rechts zijn achter in de zijkanten 2 schietpoorten geplaatst.